14 Voorstellen uit kerntakendiscussie

14.3 Bestuur en ondersteuning

Zoekrichting:

Verhogen OZB met minimaal inflatiecijfer.

Totaalbudget:

Baten € 2.537.828

Richtbedrag bezuiniging:

pm

Is een besparing mogelijk?

Ja, in de huidige begroting is voor de jaren vanaf 2026 jaarlijks een verhoging van de OZB opgenomen met 2,5%.
Door de OZB jaarlijks aan te passen met minimaal inflatiecijfer lopen de lasten voor de inwoners gelijk op met de inflatie. Voorgesteld wordt daarom telkens voor het komende jaar het inflatiecijfer te hanteren, en voor de volgende jaren 2,5% als basis aan te houden.

Maatschappelijk effect:

Beperkt, de lasten voor inwoners nemen licht toe.

Risico’s:

De verwachte inflatie voor 2026 ligt op dit moment op 2,8%. Dit is licht boven de reeds in de begroting opgenomen 2,5%.
De inflatie kan in de toekomst ook lager komen te liggen dan de al ingeboekte 2,5%.

Termijn:

Vanaf 2026, € 7.400.

Zoekrichting:

Verhogen OZB met financiële ruimte uit rioolheffing en afvalstoffenheffing.

Totaalbudget:

Baten € 2.537.828

Richtbedrag bezuiniging:

pm

Is een besparing mogelijk?

Ja. Alleen bij riolering, bij afval is geen besparing mogelijk. Opheffen van de milieustraat brengt vergelijkbare kosten met zich mee voor verwerking.
Onder 14.2.4 is een besparing van klimaatmaatregelen opgenomen (valt onder rioolheffing) en ook zou de afschrijvingstermijn voor riolering van 60 jaar naar 65 jaar kunnen.
Beide opties leveren € 25.000 op per jaar.

Maatschappelijk effect:

De lasten voor inwoners met een eigen woning blijven gelijk, de lasten voor huurders worden lager.

Risico’s:

Het later vervangen van riolering kan op termijn leiden tot meer storingen.
Voor aanpassing van de afschrijvingstermijn is een aanpassing van de financiële verordening noodzakelijk.

Termijn:

Vanaf 2026. De OZB kan dan met 2%-punt omhoog zodat de lasten voor inwoners gelijk blijven.

Zoekrichting:

Verlagen kosten voor inning, taxatie en oplegging.

Totaalbudget:

€ 304.290

Richtbedrag bezuiniging:

€ 10.000

Is een besparing mogelijk?

Ja. De gemeente Ede verzorgt sinds 1 februari 2025 onze WOZ-taxaties en -bezwarenafhandeling. We onderzoeken of we daar het applicatiebeheer van onze belastingsoftware en een deel van het beheer van onze belastinggegevens aan toe kunnen voegen. We verwachten dat dit een kwalitatief en een financieel voordeel oplevert. Ondanks dat we dit nu nog niet kunnen kwantificeren, veronderstellen we daarmee deze taakstelling te kunnen realiseren.

Maatschappelijk effect:

n.v.t.

Risico’s:

n.v.t.

Termijn:

In 2026 € 10.000, vanaf 2027 € 60.000.

Zoekrichting:

Invoering precario.

Totaalbudget:

€ 0

Richtbedrag bezuiniging:

pm

Is een besparing mogelijk?

Als de gemeente ervoor kiest een precariobelasting te heffen, dient bij de inrichting van de belastingverordening een afweging gemaakt te worden over de volgende elementen:

  • de keuze om de belasting in de hele gemeente te heffen of in een gedeelte;
  • de voorwerpen waarover de belasting moet worden betaald;
  • de maatstaven die de belastingschuld bepalen;
  • de hoogte en differentiatie van tarieven die de belastingschuld bepalen;
  • de vrijgestelde belastingplichtigen of belastbare feiten (vrijstellingen).

Maatschappelijk effect:

Nog niet bekend.

Risico’s:

Nog niet bekend.

Termijn:

Nog niet bekend.

Zoekrichting:

Hondenbelasting laten stijgen met inflatiecijfer.

Totaalbudget:

€ 48.779

Richtbedrag bezuiniging:

pm

Is een besparing mogelijk?

Ja, maar beperkt. In de begroting wordt nu elk jaar al een stijging van de hondenbelasting opgenomen gelijk aan de prijsindexatie. Voor 2026 ligt de voorlopige indexatie op 2,1% De verwachte inflatie voor 2026 bedraagt 2,8%.

Maatschappelijk effect:

n.v.t.

Risico’s:

Door het geringe verschil tussen de jaarlijkse indexatie en de inflatie is het risico op meer ontduiking beperkt.

Termijn:

M.i.v. 2026, € 340.

Zoekrichting:

Controle op het houden van honden en daarmee meer hondenbelasting innen.

Totaalbudget:

€ 48.779

Richtbedrag bezuiniging:

pm

Is een besparing mogelijk?

Ja. We hebben op dit moment 500 geregistreerde honden in Scherpenzeel op 4.200 huishoudens. Uitgaande van het landelijke percentage honden per huishouden zou een aantal van 750 honden worden verwacht.
Als we met een controle op hondenbezit 60% van deze niet geregistreerde honden opsporen, brengt dat jaarlijks € 12.000 op. De eenmalige kosten voor deze controle worden geschat op € 21.000.
Het valt te overwegen daarbij eenmalig een boete op te leggen. Dat levert eenmalig € 6.000 op.

Maatschappelijk effect:

n.v.t.

Risico’s:

n.v.t.

Termijn:

M.i.v. 2026, gemiddeld € 8.250 per jaar (€ 33.000 in 4 jaar).

Deze pagina is gebouwd op 08/07/2025 09:33:35 met de export van 08/07/2025 09:30:27